Noodgedwongen verhuizen.

Vorig jaar zomer (2018) riep een dame, Maria, mijn hulp in. Ze heeft al 30 jaar MS: een ziekte die alleen maar echter wordt. Ze zit inmiddels in een rolstoel, heeft een hulphond en kan eigenlijk niet meer lopen. Ze woont alleen in een eengezinswoning met een heerlijke tuin. Alles is betegeld zodat zij zich in en rondom om het huis goed kan voortbewegen. Ze laat haar hond dagelijks uit en stapt dan over van haar rolstoel in haar scootmobiel.

Het lukt niet meer om in dit huis te blijven wonen. Beneden heeft Maria een grote badkamer met een toilet. Ze gaat nog een keer per dag naar boven en naar beneden. Per lift. Bovenaan de trap staat een rolstoel waarin ze gaat zitten nadat de lift is gearriveerd. Zie je het voor je?

Ze heeft een netwerk van mensen om zich heen en stelt een hulpvraag in een WhatsApp groep. De eerste persoon uit dit netwerk die de hulpvraag beantwoordt, pakt de klus op.

Over een maand is het zover: ze gaat verhuizen naar een appartement op de begane grond in dezelfde gemeente als waar ze nu woont. Het nieuwe huis wordt verbouwd en aangepast aan haar situatie: denk aan een ruime badkamer met een grote doucheruimte en een keuken met een verlaagd aanrecht.

Ordenen van haar administratie.

Haar wens was om haar administratie te ordenen voordat ze gaat verhuizen. Stel je even voor: een slaapkamer met op een wand twee lange planken boven elkaar met zo’n 40 orders. Juist omdat in deze ordners persoonlijke informatie zit zoals verzekeringspapieren, salarisstroken en sollicitatiebrieven wilde ze graag hulp van iemand die één keer komt en daarna weer uit haar leven stapt. Dus vooral geen bekenden of vrienden uit de appgroep.

Ik mocht haar helpen om de ordners te schonen. Hoe vaak ik met mijn armen vol ordners de trap ben afgekomen? Hoe vaak ik de prullenbak heb geleegd in de papiercontainer in de tuin? Hoeveel orders we uiteindelijk hebben weggegooid? Ze moest vaak lachen als ik weer naar beneden kwam. ‘Ik snap waarom jij zo slank blijft!’, riep ze dan. ‘Ik had me toch wat bezwaard gevoeld als ik dit aan vriendinnen had gevraagd’. Een paar dingen weet ik zeker: aan het eind hadden we zes zwarte ordners, keurig genummerd met een lijst van de inhoud per map. En een hele blije opdrachtgever.

Wat komt er allemaal kijken bij een verhuizing?

Na onze eerste afspraak vroeg ik me af of ze al goed in beeld heeft welke praktische zaken, naast het opruimen van de ordners, er nog meer bij een verhuizing komen kijken.

Tussen onze twee afspraken door mailde ik haar een checklist Hoe zou ze daarop reageren? Waar bemoei je je mee? Ik heb hier niet om gevraagd? Ik nam het risico om haar dit cadeau te geven. Bij mijn tweede komst vertelde ze hoe ze blij was met de lijst. Ze had zelf wel een lijstje gemaakt, maar toch… We hebben de lijst verder aangepast en aangevuld met haar wensen en gingen daarna verder met de ordners. Aan het einde van onze sessie zei ze dat deze lijst een grote steun voor haar is in de komende weken.

Handig, een checklist.

k doe jou graag deze lijst cadeau. Je snapt dat ik ‘m hier en daar wat aangepast hebt zodat jij hem ook kunt gebruiken. Uiteraard kun je de lijst uitbreiden en aanpassen aan jouw wensen en situatie.

Enne … je weet hè, je hoeft het niet alleen te doen. Ik help je graag. 

Neem contact met mij op. Stuur je bericht naar elsbeth@bergbosch.nlof bel naar 06 – 82 86 33 89.