Samen aan de slag en zelf de regie houden
Het kan plezierig en efficiënt zijn om samen met een professional je kasten, kamers, keuken, administratie, foto’s of het huis van je ouders op te ruimen. Met een onbekende persoon deel je geen herinneringen, waardoor je sneller en doelgerichter kunt werken. Jij blijft de regisseur en bepaalt het tempo. Tijdens onze eerste werkafspraak van maximaal drie uur gaan we aan de slag. En heb als je de smaak te pakken hebt dan plannen we vast meer sessies. Het resultaat is een opgeruimde kast of kamer en een gevoel van veel voldoening en ruimte in je hoofd.
Herkenbaar? Eindelijk structuur in je huis of administratie? Een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan? Aarzel niet langer en neem contact met mij op om kennis met elkaar te maken.
Administratie uit handen geven
Als mantelzorger heb je al genoeg om handen. Administratie kan dan te veel worden, zeker als je rekening moet houden met de toekomst. Samen bespreken we waar je tegenaan loopt, verdelen we de taken en ga ik aan de slag. Jij houdt de regie. Het resultaat is overzicht en vooral rust en ruimte in je hoofd.
Ondersteuning bij verhuizing
Het verhuizen naar een kleiner of praktischer huis betekent veel vragen en zaken die geregeld moeten worden. Samen gaan we op zoek naar de antwoorden, verdelen we de taken en bepalen we wat mee kan en wat niet. Jij blijft de regisseur. Je krijgt overzicht, rust en ruimte in je hoofd.
Na een Overlijden
Onbezorgd rouwen en toch aan de slag
Bij het afwikkelen van een erfenis komt veel kijken: testamenten uitvoeren, huis verkopen, abonnementen en verzekeringen opzeggen, belastingaangifte doen, het verdelen van persoonlijke bezittingen. Dit kost veel tijd en energie, vooral door de herinneringen die bovenkomen bij het uitzoeken van spullen. Samen zorgen we voor een efficiënte afhandeling van de taken en een eerlijke verdeling. Jij houdt de regie en krijgt de steun die je nodig hebt, zodat je je kunt concentreren op rouwen en herinneren.
Wat kan ik voor je doen?
Ieder mens is (gelukkig) anders en heeft zijn of haar eigen wensen. Ook als je weet dat je eind in zicht is. Sommige zaken worden belangrijk, andere minder.
Je vindt hier een aantal praktische zaken die ik voor je kan doen. Die brengen je wellicht op ideeën. Lees je mee?
Ordenen
- Opstellen van een (levens)testament.
- Ordenen van alle papieren post.
- Maken van een overzicht van alle terugkerende betalingen die straks stopgezet moeten worden.
- Ordenen van je mailbox.
- Maken van een lijst met alle accounts, wachtwoorden, ontgrendelcodes die je gebruikt op Internet.
- Doornemen van je adressenbestand.
- Uitzoeken van kleding, linnengoed, servies of sieraden.
Ik bied je hulp om je laatste wensen vast te leggen in een (levens) testament. We bereiden samen het gesprek met de notaris voor.
Je betaalt maandelijks of per jaar kosten voor lidmaatschappen, verenigingen, clubs, abonnementen, thuiszorg, goede doelen, loterijen, verzekeringen, uitkeringen, water, gas, telefoon, kabel TV en internetprovider. Handig als we deze in beeld brengen om straks stop te kunnen zetten.
Misschien zijn er mailberichten waar we actie op moeten ondernemen?
Wie kun of wil je op dit moment een plezier doen met waardevolle of dierbare spullen?
Misschien heb je al een duidelijk beeld van je afscheid; van wie je bij leven afscheid wil nemen? Wie moet wel of geen overlijdensbericht krijgen?
Organiseren
- Organiseren van een feest of bijeenkomst om passend afscheid te nemen.
- Maken van een bezoekschema.
- In kaart brengen van je wensen van je uitvaart.
Misschien wil je dat mensen jou herinneren zoals je nu nog bent in plaats van dat je erg ziek bent? Dan organiseren we een ontmoeting in welke vorm ook, die bij jou past.
Je wil misschien bezoek ontvangen, afscheid nemen van mensen. Samen vullen we je agenda. Ik houd daarbij rekening met jouw andere afspraken en energie.
Ik kan een uitvaartondernemer uitnodigen om je wensen te bespreken en vast te leggen.
Opruimen
- Overleggen welke wensen je hebt over de spullen in je huis als je er straks niet meer bent.
- In de gaten houden van je huis.
- Begeleiden, na je overlijden, van het verdelen van je spullen onder je nabestaanden, als die er zijn.
- Opruimen en leeghalen van je huis. Eventueel opknappen en verkoopklaar maken.
Je kunt spullen nu weggeven, naar de kringloopwinkel brengen of verkopen. Heb je bepaalde sieraden, meubels, kleding spullen toegezegd? Is dat vastgelegd? Zitten er briefjes op bepaalde goederen?
Na je overlijden check ik regelmatig je huis, neem je post mee en onderneem actie. Hou hoog staat de verwarming? Ik gooi bederfelijke waren weg, geef planten water.
Deze lijst is niet eindig, zeker als jouw wensen nog ontbreken. Mijn doel is dat jij rust en ruimte in je hoofd krijgt om eventueel te herstellen, of om afscheid te nemen en kunt gaan.
Met welke wensen kan ik je helpen? Aarzel niet langer en neem contact met mij op om kennis te maken en samen te bepalen hoe ik je kan begeleiden op weg naar overzicht van je wensen, administratie en je spullen.