Opruimen doe je zo

Deze zomervakantie heb ik lekker veel boeken gelezen. Ik had romans bij me en twee boeken die mijn vakgebied professional organizing raken. Eén van die boeken is het boek ‘Succes. Adviezen voor een financieel onbezorgd leven’ geschreven door Annemarie van Gaal. Ze helpt inzicht te krijgen in je financiële zaken door een kasboek op te stellen en een overzicht te maken van je vaste lasten. Je moet hiervoor door al je paparassen heen maar dan krijg je ook wat.

En hoe zit het met de rest van je papieren? Orders of tassen vol? Ergens in een hoek? Weten dat je er iets mee moet en het niet doet? Mensen hebben vaak ordners vol met overbodige papieren: oude polissen, gebruikshandleidingen en garantiebewijzen van apparaten die je niet meer hebt, rekeningen van jaren geleden enz.

Zó pak je dat aan:

  • Regel drie grote dozen en plak daar een etiket op: actie, lezen en bewaren.
  • Haal de orders en tassen leeg en leg alle papieren op tafel.
  • Lees één voor één de papieren.
  • Besluit wat je doet: actie, lezen of bewaren?
  • Open ongeopende enveloppen en doe de inhoud in ‘lezen’.
  • In ‘actie’ doe je alles waarmee je nog iets moet doen: betalingen, abonnement opzeggen of
    weggooien.
  • In ‘bewaren’ doe je de afgehandelde documenten die je moet bewaren, bijvoorbeeld in de
    lege ordners. Let op: bewaar niet teveel anders moet je straks weer aan de slag.

Als je administratie een puinhoop is dan geldt dat misschien ook voor de rest van je huis. Misschien bewaar je eigenlijk te veel en mis je kastruimte. Je verhuist je spullen naar de berging. En dan naar een kamer. Op de overloop kan ook nog wel wat staan. Langzamerhand doe je veel hink-stap-sprongen om door je huis te komen. Dat wil je toch niet (meer)?

Ga aan de slag. Kies welke spullen je niet gebruikt en waarmee je een ander een plezier doet. Breng ze naar de kringloopwinkel of geef ze weg. Verkopen kan natuurlijk ook. Spullen die kapot heeft niemand wat aan. Weggooien dus.